Визначення залишкового ресурсу шин аварійно-рятувальних автомобілів

 

Коханенко Володимир Борисович

Національний університет цивільного захисту України

http://orcid.org/0000-0001-5555-5239

 

Рагімов Сергій Юсубович

Національний університет цивільного захисту України

http://orcid.org/0000-0002-8639-3348

 

Бурменко Олександр Анатолійович

Національний університет цивільного захисту України

http://orcid.org/0000-0002-5014-2678

 

DOI: https://doi.org/10.52363/2524-0226-2022-36-13

 

Ключові слова: діагностування, залишковий ресурс, аварійно-рятувальні автомобілі, загони, визначення пошкоджень шини, дефекти шин, експлуатація

 

Анотація

Розглянуто особливі умови експлуатації аварійно-рятувальних автомобілів. Прийнято до розгляду, що ці автомобілі, аналогічно транспортним автомобілям, комплектуються сучасними шинами, які мають покращенні експлуатаційні характеристики. Однак, в експлуатації для таких шин притаманні втомливі руйнування складових шини. З’ясовано, що виникнення руйнувань збільшується зі збільшенням габаритів виробів, тобто для шин вантажних автомобілів, що не дозволяє реалізувати ресурс шин по зношенню протектора та робить їх небезпечними для подальшої експлуатації. Встановлено, що наявність дефектів погіршує тепловідвід з каркаса і з усіх шарів шини, чим підвищує їх термонапружений стан. Ці явища призводять до непередбаченого раптового виходу шин аварійно-рятувальних автомобілів з експлуатації. Тому, актуальною науково-технічною проблемою є попередження передчасного виходу шин з експлуатації. Запропоновано перевіряти дійсний стан шин під час періодичного діагностування технічного стану аварійно-рятувальних автомобілів та своєчасно вилучати з експлуатації дефектні шини. Проведено аналіз пошкоджень шин та методів визначення їх дефектів. Розроблено методи діагностики внутрішніх руйнувань шин аварійно-рятувальних автомобілів в умовах аварійно-рятувальних загонів. Встановлено, що визначати експлуатаційну придатність шини та оцінювати залишковий пробіг можливо за результатами виміру її поверхневих температурних полів. На підставі проведених досліджень розроблено метод діагностування наявності прихованих дефектів у шині в умовах аварійно-рятувальних загонів з використанням діагностичного стенду з біговими барабанами. Отримані дані дозволять поліпшити безпеку руху аварійно-рятувальних автомобілів при слідуванні до місця виклику, та є важливими, тому що питанням визначення залишкового ресурсу шин аварійно-рятувального автомобіля в експлуатації досі не займалися.

Посилання

  1. Коханенко В. Б., Рагімов С. Ю. Вплив дефектів в шині на безпеку руху аварійно-рятувального автомобіля. Проблеми надзвичайних ситуацій. 2022. Вип. 35. С. 186–197. doi:10.52636/2524-0226-2022-35-14
  2. Behnke R., Kaliske M. Termo-mechanically coupled investigation of steady state rollingtires tires by numerical simulation and experiment. International journal of non-linearmechanics. 2015. Vol. 68. P. 101–131. doi:10.1016/j.ijnonlinmec.2014.06.014
  3. Integrated dynamic sand efficiency optimizati on for EVs Vehicle dynamics international. 2019. P. 38–39. doi:10.1002/asjc.1686
  4. Pozhydayew. S. Utochnennya ponyattya momentu syly u mekhanitsi. Clarification of the conceht of forse momentin mechanics. Avtoshlyakhovyk Ukrainy. P. 21–25. doi:10.30977/AT.2219-8342.2019.44.0.21
  5. Wheel slip control for decentralized EVs. Vehicle dynamics international. 2019. P. 24–26.
  6. Larin O., Vinogradov S., Kokhanenko V., Pat. 82321 Ukraine, IPC (2013.01) B60C 23/00. Adjustment for temperature adjust mentin pneumatictires / applicant and patent holder of the National University of Civil Societyof Ukraine. № u201302439, applicationno. 02.26.2013; publ. 07.25.2013, Bul. № 14.
  7. Burennikov Y., Burennikov jr. A., Dobrovolsky and other. Business process esperfection of small motor transport enterprises. Bulletion of the polytechnic institute of Iasi. 2011. Tomul LVII (LXI), Fasc. 2. P. 237–243. doi:10.1080/00207543.
    2011.645954
  8. Dong-Hyun Y., Beom-Seon J., Ki-Ho Y. Nonlinear finite element analysis of failure modes and ultimate strength of flexible pipes. Marine Structures. 2017. Vol. 54. Р. 50–72. doi:10.1016/j. marstruc.2017.03.007
  9. Haseeb A., Jun T., Fazal M., Masjuki H. Degradation of physical properties of different elastomers upon exposure to palm biodiesel. Energy. 2011. Vol. 36(3). Р. 1814–1819. doi:10.1016/j.energy.2010.12.023
  10. Cho J., Yoon Y. Largede for mationanaly sisofanis otropic rubber hose along cyclic path by homogenization and path interpolation methods. Journal of Mechanical Science and Technology. 2016. Vol. 30(2). Р. 789–795. doi:10.1007/s.12206–016–0134–5
  11. Larin O. Probabilisti coffatigue damage accumulationin rubber like materials. Strength of Materials. 2015. Vol. 47. 849–858. doi:10.1007/s11223–015–9722–3
  12. Jacobson B. Vehicledynamics. Chalmers University of Technology. 2016.
  13. Коханенко В. Б., Качур Т. В., Рагімов С. Ю. Вплив конструкції шини на безпеку руху аварійно-рятувального автомобіля. Проблеми надзвичайних ситуацій. 2021. Вип. 33. С. 267–277. doi:10.52636/2524-0226-2021-33-21