Вплив дефектів в шині на безпеку руху аварійно-рятувального автомобіля

 

Коханенко Володимир Богданович

Національний університет цивільного захисту України

https://orcid.org/0000-0001-5555-5239

 

Рагімов Сергій Юсубович

Національний університет цивільного захисту України

http://orcid.org/0000-0002-8639-3348

 

DOI: https://doi.org/10.52363/2524-0226-2022-35-14

 

Ключові слова: аварійно-рятувальний автомобіль, радіальна шина, розподіл температури, дефекти, надійність, розшарування, безпека

 

Анотація

Визначено, що останнім часом збільшилася кількість передчасних і непередбачуваних виходів радіальних шин з експлуатації через руйнування плечової зони і розшарувань в брекері. Оскільки аварійно-рятувальні автомобілі підрозділів Державної служби України з надзвичайних ситуацій постійно перебувають в оперативній готовності (весь період завантажені вогнегасними речовинами, спеціальним інструментом і спорядженням), а під час виклику рухаються з максимальними швидкостями, то і їх радіальні шини також перебувають в екстремальному режимі експлуатації. Аварійно-рятувальні автомобілі комплектуються серійними радіальними шинами. Але, по-перше, аварійно-рятувальні автомобілі значно перевищують межі режимів експлуатації, по-друге, в плині часу не виходять на нормативний пробіг шин. Отже, зовні шини мають досить глибокий рисунок протектора, але всередині у них накопичено багато дефектів, що і призводить до передчасного їх виходу з експлуатації. Автори займаються визначенням причин передчасного виходу шин з експлуатації з метою реалізації ресурсу протектора до повного зношення та підвищення надійності експлуатації шин аварійно-рятувальних автомобілів. В результаті досліджень встановлено, що наявність дефектів, як внутрішніх, так і зовнішніх, погіршує тепловідвід з каркаса і з усіх шарів шини. Ці явища призводять до непередбаченого раптового виходу шин з експлуатації. На підставі отриманих результатів пропонуються обґрунтовані пропозиції по конструкції шин аварійно-рятувальних автомобілів, а також зазначається необхідність комплектування аварійно-рятувальних автомобілів шинами спеціальної конструкції. Отримані дані являються корисними для розробників шин і важливими для підрозділів Державної служби України з надзвичайних ситуацій, оскільки дозволять значно підвищити безпеку руху аварійно-рятувальних автомобілів при слідуванні по виклику.

 

Посилання

  1. Behnke R., Kaliske M. Termo-mechanically coupled investigation of steady state rollingtires tires by numerical simulation and experiment. International journalof non-linearmechanics. 2015. Vol. 68. P. 101–131. doi:1016/j.:ijnonlinmec.2014. 06.014
  2. Integrated dynamic sand efficiency optimizati on for EVs Vehicle dynamics international. 2019. P. 38–39. doi:1002/asjc.1686
  3. S. Utochnennya ponyattya momentu syly u mekhanitsi.  Clarification of the conceht of forse momentin mechanics. Avtoshlyakhovyk Ukrainy. P. 21–25. doi: 10.30977/AT.2219-8342.2019.44.0.21
  4. Wheel slip control for decentralized EVs. Vehicle dynamics international. 2019. P. 24–26.
  5. Adjustment for temperature adjust mentin pneumatictires: pat. 82321 Ukraine. IPC (2013.01) B60C 23/00. № u201302439, zaiavl. 02.26.2013; opubl. 07.25.2013, Bul. 14.
  6. Burennikov Y., Burennikov jr. A., Dobrovolsky and other. Business process esperfection of small motor transport enterprises. Bulletion of the polytechnic institute of Iasi. 2011. Tomul LVII (LXI), Fasc. 2. P. 237–243. doi: 1080/00207543. 2011.645954
  7. Dong-Hyun Y., Beom-Seon J., Ki-Ho Y. Nonlinear finite element analysis of failure modes and ultimate strength of flexible pipes. 2017. Marine Structures. Vol. 54. Р.50–72. doi:10.1016/j. marstruc.2017.03.007
  8. Haseeb A., Jun T., Fazal M., Masjuki H. Degradation of physical properties of different elastomers upon exposure to palm biodiesel. 2011. Energy. Vol. 36. № 3. Р.1814–1819. doi: 1016/j.energy.2010.12.023
  9. Cho J., Yoon Y. Largede for mationanaly sisofanis otropic rubber hose along cyclic path by homogenization and path interpolation methods. Journal of Mechanical Science and Technology. 2016. Vol. 30. № 2. Р. 789–795. doi:1007/s.12206–016–0134–5
  10. Larin O. Probabilisti coffatigue damage accumulationin rubber like materials. Strength of Materials. 2015. Vol. 47. № 6. Р. 849–858. doi:1007/s11223–015–9722–3
  11. Jacobson B. Vehicledynamics. Chalmers University of Technology. 2016.
  12. Коханенко В. Б., Качур Т. В., Рагімов С. Ю. Вплив конструкції шини на безпеку руху аварійно-рятувального автомобіля. Проблеми надзвичайних ситуацій. 2021. Вип. 33. С. 267–277.