Вплив конструкції шини на безпеку руху аварійно-рятувального автомобіля
Коханенко Володимир Богданович
Національний університет цивільного захисту України
http://orcid.org/0000-0001-5555-5239
Качур Тарас Валентинович
Національний університет цивільного захисту України
http://orcid.org/0000-0002-1683-956X
Рагімов Сергій Юсубович
Національний університет цивільного захисту України
http://orcid.org/0000-0002-8639-3348
DOI: https://doi.org/10.52363/2524-0226-2021-33-21
Ключові слова: аварійно-рятувальний автомобіль, пневматична шина, діагональна конструкція, кромки брекера, розподіл температури, надійність
Анотація
Сучасні аварійно-рятувальні автомобілі комплектуються шинами радіальної конструкції з металокордом в брекері. Однак таким шинам притаманні передчасні і непередбачувані виходи з експлуатації. Виходять з експлуатації 50-70% шин, що не дозволяє реалізувати ресурс шини по зношенню протектора. З метою реалізації ресурсу протектора до повного зношення та підвищення надійності експлуатації шин аварійно-рятувальних автомобілів необхідно визначити причини передчасного виходу шин з експлуатації. Вирішення цього питання привело до вивчення розподілу температури в елементах пневматичної шини, а також визначення впливу конструкції шини на працездатність і надійність аварійно-рятувального автомобіля. При дослідженні причин виходу шин з експлуатації встановлено, що наявність екрану погіршує тепловідвід з каркаса і з усіх шарів шини, чим підвищує їх термонапружений стан. Найбільш термонапруженим є другий шар брекера. Визначено, що наявність рисунка на протекторі покращує умови відводу тепла від шини, в середньому на 30%, перш за все, за рахунок збільшення площі поверхні тепловіддачі. Ці дослідження підтверджують необхідність застосування універсальної форми рисунка протектора для шин аварійно-рятувальних автомобілів. В результаті досліджень встановлено, що навіть при дотриманні правил експлуатації і норм технічного обслуговування можливо підвищити надійність і безпеку руху аварійно-рятувальних автомобілів. На підставі досліджень для збільшення працездатного стану шин пропонується комплектувати аварійно-рятувальні автомобілі шинами спеціальної конструкції. Обґрунтовані пропозиції по конструкції шин аварійно-рятувальних автомобілів. Отримані дані збільшать надійність та безпеку руху аварійно-рятувальних автомобілів при слідуванні до місця виклику.
Посилання
- Behnke, R., Kaliske, M. (2015). Termo-mechanically coupled investigation of steady state rolling tires by numerical simulation and experiment // International journal of non-linear mechanics, 68, 101–131. doi:10.1016/j.:ijnonlinmec.2014.06.014
- Integrated dynamics and efficiency optimizati on for EVs Vehicle dynamics international (2019), 38–39. doi:10.1002/asjc.1686
- Pozhydayew, S. (2018). Utochnennya ponyattya momentu syly u mekhanitsi [Clarification of the conceht of forse moment in mechanics] Avtoshlyakhovyk Ukrainy. I.P., 21–25. doi:10.30977/AT.2219-8342.2019.44.0.21
- Wheel slip control for decentralized EVs. Vehicle dynamics international – 2019, 24–26.
- Larin, O., Vinogradov, S., Kokhanenko, V., Pat. 82321 Ukraine, IPC (2013.01) B60C 23/00. Adjustment for temperature adjustment in pneumatic tires / applicant and patent holder of the National University of Civil Society of Ukraine. № u201302439, application no. 02/26/2013; publ. 07.25.2013, Bul, № 14.
- Burennikov, Y., Dobrovolsky, A. (2011). Business processes perfection of small motor transport enterprises // Bulletion of the polytechnic institute of Iasi. To-mul LVII (LXI), 2, 237–243. doi:10.1080/00207543.2011.645954
- Dong-Hyun, Y., Beom-Seon, J., Ki-Ho, Y. (2017). Nonlinear finite element analysis of failure modes and ultimate strength of flexible pipes. Marine Structures, 54, 50–72. doi:10.1016/j.marstruc.2017.03.007
- Haseeb, A., Jun, T., Fazal, M., Masjuki, H. (2011). Degradation of physical properties of different elastomers upon exposure to palm biodiesel. Energy, 36, 3, 1814–1819. doi:10.1016/j.energy.2010.12.023
- Cho, J., Yoon, Y. (2016). Large deformation analysis of anisotropic rubber hose along cyclic path by homogenization and path interpolation methods. Journal of Mechanical Science and Technology, 30, 2, 789–795. doi:10.1007/s.12206–016–0134–5
- Larin, O. (2015). Probabilistic of fatigue damage accumulation in rubberlike materials. Strength of Materials, 47, 6, 849–858. doi:10.1007/s11223–015–9722–3
- Jacobson B. (2016). Vehicle dynamics. Chalmers University of Technology.