Вплив конструкції та стану шини на безпеку руху пожежних автоцистерн

 

Коханенко Володимир Богданович

Національний університет цивільного захисту України

http://orcid.org/0000-0001-5555-5239

 

Коломієць Валерій Станіславович

Національний університет цивільного захисту України

http://orcid.org/0009-0001-4058-4026

 

DOI: https://doi.org/10.52363/2524-0226-2023-37-17

 

Ключові слова: пожежні автоцистерни, шина, радіальна конструкція, кромки брекера, розподіл температу-ри, надійність, безпека руху

 

Анотація

 

У зв’язку з теперішнім становищем в Україні, підрозділам Державної служби України з надзвичайних ситуацій приходиться здійснювати більше виїздів на пожежних автоцистер-нах для виконання дій за призначенням. Встановлено, що сучасні пожежні автоцистерни комплектуються шинами радіальної конструкції і,що останнім часом збільшилася кількість передчасних виходів з експлуатації саме таких шин. Передчасне припинення експлуатації шин може призвести, насамперед, до можливої загибелі людей на пожежі, збільшення ма-теріальних збитків і, навіть, до дорожньо-транспортної пригоди. З метою недопущення пе-редчасного і непередбачуваного виходу шин з експлуатації необхідно визначити причини їх відмов та розробити пропозиції по вдосконаленню конструкції шин пожежних автоцистерн. Встановлено, що найбільш навантаженими у температурному відношенні є шари каркасу та брекера шини. Саме через руйнування плечової зони і розшарувань в брекері шини пожеж-них автоцистерн передчасно виходять з експлуатації. За допомогою експериментальних досліджень визначено кращу схему укладки брекера і борта шини. Проведено аналіз харак-терних пошкоджень шин пожежних автоцистерн та визначено їх основні причини. Визначе-но, що з такими пошкодженнями подальша експлуатація шин не припустима. В результаті досліджень також встановлено, що навіть при дотриманні правил експлуатації і норм техні-чного обслуговування можливо значно підвищити надійність і безпеку руху пожежних ав-тоцистерн. На підставі досліджень пропонується комплектувати пожежні автоцистерни ши-нами спеціальної конструкції. Обґрунтовані пропозиції до конструкції шин пожежних авто-цистерн. Отримані дані зменшать вірогідність виходу шин з експлуатації та, завдяки їх своєчасному планово-попереджувальному технічному обслуговуванню, збільшать надій-ність та безпеку руху пожежних автоцистерн.

 

Посилання

 

  1. Behnke R., Kaliske M. Termo-mechanically coupled investigation of steady state rolling tires by numerical simulation and experiment. International journal of non-linear mechanics. 2015. 68. Р. 101–131. doi: 10.1016/j.:ijnonlinmec. 2014.06.014
  2. Integrated dynamics and efficiency optimizati on for EVs Vehicle dynamics international. 2019. 46. Р. 38–39. doi: 10.1002/asjc.1686
  3. Pozhydayew S. Utochnennya ponyattya momentu syly u mekhanitsi. Clarification of the conceht of forse moment in mechanics: Avtoshlyakhovyk Ukrainy. 2018. 74. Р. 21–25. doi: 10.30977/AT.2219-8342.2019.44.0.21
  4. Viazovychenko Y., Larin O. Stochastic Optimization Algorithms for Data Processing in Experimental Self-heating Process. Lecture Notes in Networks and Systems. 2021. 188. Р. 644–653. doi: 10.1007/978-3-030-66717-7_55
  5. Пристосування для регулювання температури в пневматичних шинах: пат. 82321 Україна: МПК B60C 23/00. № u201302439; заявл.: 26.02.2013; опубл.: 25.07.2013/ заявник і патентовласник НУЦЗ України, Бюл. № 14.
  6. Burennikov Y. U., Dobrovolsky A. Business processes perfection of small motor transport enterprises. 2011. Bulletion of the polytechnic institute of Iasi. 2011. Tomul LVII (LXI), Fasc. 2. P. 237–243. doi: 10.1080/00207543.2011.645954
  7. Dong-Hyun Y., Beom-Seon J., Ki-Ho Y. Nonlinear finite element analysis of failure modes and ultimate strength of flexible pipes. Marine Structures. 2017. 54. Р. 50–72. doi: 10.1016/j.marstruc.2017.03.007
  8. Cho J., Yoon Y. Large deformation analysis of anisotropic rubber hose along cyclic path by homogenization and path interpolation methods. Journal of Mechanical Science and Technology. 2016. 30. 2. Р. 789–795. doi: 10.1007/s.12206–016–0134–5
  9. Larin O. Probabilistic of fatigue damage accumulation in rubberlike materials. Strength of Materials. 2015. 47. 6. Р. 849–858. doi: 10.1007/s11223–015–9722–3
  10. Коханенко В. Б., Рагімов С. Ю. Вплив дефектів в шині на безпеку руху аварійно-рятувального автомобіля. Проблеми надзвичайних ситуацій. 2022. Вип. 35. С. 186–197. doi: 10.52363/2524-0226-2022-35-14